Při výuce plavání si můžeme sytit úplně všechny potřeby z Maslowovy pyramidy lidských potřeb. A co z toho také vyplývá? Že pokud jsme hladoví, nevyspalí, unavení, je nám zima, máme strach, cítíme se ohroženě, nemilovaně, máme špatnou náladu atd., tak se hůř učíme nové věci a zrovna třeba nedosáhneme cíle tréninku. Ale zase se můžeme naučit, jak si s těmito situacemi poradit. I to může být jeden z výstupů plaveckého výcviku. Anebo nemusí, záleží na vedení, nejen na čase na 50 metrů kraulem.
Ano, i pod tlakem a s výhružkami se lidé mnohé naučí, ale rozhodně to není s radostí a s lehkostí, dlouhodobě udržitelné a motivující k další práci.
Jako rodiče/trenéři vytváříme podmínky pro rozvoj ve více oblastech zároveň. Nejde jen o plavání, malování, jízdu na kole či na klouzačce…
FYZIOLOGICKÉ POTŘEBY
Vnímání a vědomá práce s termoregulační schopností svého těla – co to je otužování a jak se otužovat, co dělat, když je mi zima, jak se zahřát a nenechat se chladem pohltit
BEZPEČÍ, JISTOTA
Překračování svých domnělých hranic, rozšiřování své komfortní zóny, práce se strachem, posilování vzájemné důvěry mezi rodičem/trenérem a dítětem, sycení si pocitu bezpečí, vědomé rozhodování o tom, kdy potřebuji pomoc a kdy to zvládnu samostatně, jistota toho, že je mi nablízku někdo, kdo je tam pro mě, když budu potřebovat pomoc
LÁSKA, PŘIJETÍ
Potřeba být přijímáni a milováni ve všech fázích svého vývoje – i když se bojím skákat, potopit hlavu, plavat samostatně nebo se nepotopím na dno, neznamená to, že mě okolí přestane přijímat a milovat
ÚCTA, UZNÁNÍ
Potřeba slovního či neverbálního ocenění úsilí i bez hmatatelného výsledku, uznání nejen při dosahování dalších a dalších met, ale i pochopení situace ve chvílích, kdy člověk stagnuje – pozoruje – odpočívá před další fází vývoje
SEBEREALIZACE, ROVNOVÁHA
Potřeba dosáhnout úspěchu, pocítit svůj růst skrze vnitřní prožitek, vnímání pokroků i bez vnějšího hodnocení – z jaké hloubky už vylovím předmět, zda potřebuji ještě dopomoc a u čeho už ji nepotřebuji, že už ručkuji samostatně atp.)
A jak je to u Vás? Je pro Vás důležitější cíl, nebo to, co se stane cestou?