MONTESSORI
Vědecký přístup, ve kterém je bravurně shrnuto velké množství informací o vývoji dětí, který je od přírody pevně nastaven. (Maria Montessori byla první ženou doktorkou medicíny v Itálii). Stejně jako vzniká miminko na počátku dělením buněk, stejně jako dítě nejprve leží, přetáčí se, plazí se, leze po čtyřech až se jednoho dne postaví a udělá krůčky bez opory a tento proces probíhá vždy stejně (pokud je to zdravý vývoj), tak zdravý proces učení probíhá rovněž vždy stejně a projde stejnými fázemi a fungují u něj stejné principy. Jsou věci, které se u většiny dětí opakují a přicházejí v podobnou dobu. Paní Montessori nevytvořila nic nového, jen pečlivým pozorováním a evidencí shrnula a popsala existující přirozené principy od narození do dospělosti.
“Pomoz mi, abych to dokázal sám.”
INTUITIVNÍ PEDAGOGIKA
“Švédský hudebník a pedagog Pär Ahlbom přišel do třídy a chtěl po dětech, aby improvizovaly.”
Někdy je (nejen ve výuce) mnohem efektivnější pustit připravený plán, reagovat a navázat pokračování výuky dle momentální situace, než se pevně držet připraveného plánu
“Kondice dítěte se odvíjí od kondice dospělého.” “Učitel či rodič, který nezvládá sám sebe, může přežvýkat desítky metod, a stejně to nebude moc platné.”
“V něčem má intuitivka blízko k technikám mindfulness“.
“Snaží se vrátit moderního člověka do přítomnosti, naučit ho opět naplno vnímat přítomný okamžik a vlastní pocity teď a tady.” “Pozornost se přenáší z hlavy do těla, od přemýšlení k prožívání.”
“Hry jsou tu hlavním vzdělávacím nástrojem.”
“Chybou se o sobě dozvíte nejvíc” tvrdí Pär Ahlbom.
“Spřátelme se se všemi emocemi, i těmi takzvaně negativními.”
“Možná je v tomto našem krásném novém světě něco špatně. A určitě se to týká vzdělávání. Odpočívání nebo dokonce lenošení jsou důležitější nebo přinejmenším stejně důležité jako píle a poslušnost. Píle a poslušnost mohou pramenit ze strachu a totálního přizpůsobení. Určovat si vlastní život je lepší než nechat si ho řídit někým jiným.”
“Nesnáší mechanický, rutinérský přístup k životu.”
Při psaní knihy Dim Swim se učí plavat i v životě rádi používáme i další pedagogické přístupy např.:
ZÁŽITKOVÁ PEDAGOGIKA
KONTAKTNÍ RODIČOVSTVÍ
RESPEKTUJÍCÍ PŘÍSTUP
WALDORFSKÁ PEDAGOGIKA
NENÁSILNÁ KOMUNIKACE