DOSTATEK ČASU A VOLNÁ HRA
Často děti potřebují ve vodě strávit nějaký čas se svobodnou volbou činností. Jsou to aktivity, které předchází nácviku samotných plaveckých dovedností nebo mohou probíhat zároveň. Děti se jich potřebují nasytit, aby mohly dál rozvíjet svůj plavecký potenciál a vztah k vodě obecně.
NENÍ JEDEN SPRÁVNÝ NÁVOD, JSOU ZÁCHYTNÉ BODY
Každé dítě má jinou cestu ke spokojenému plavání: Některé dítě potřebuje dlouho plácat do vody – jiné vůbec. Některé potřebuje ve vodě dlouho chodit než se ponoří – jiné se ponoří hned atp. Přesto existují některé činnosti, kterými si prochází většina dětí. Některé z nich uvádíme níže v článku.
ČAS NA OBJEVOVÁNÍ VODNÍCH ZÁKONŮ
Když dopřejeme svým dětem dostatek svobodného času s vodou v raném dětství, má to pak vliv na jejich budoucí vztah k vodě a aktivitám v ní. Proto je tedy dobré nechávat děti provádět různé pokusy a zkoumání toho, jak voda a pohyb v ní funguje – ať už ve vaně, v kuchyni nebo venku. Kromě vztahu k vodě jsou to i skvělá motorická cvičení.
NEPŘERUŠOVANÉ OBJEVOVÁNÍ
Pokud to jen trochu lze, nerušme je při objevování. Nezasahujme jim do činnosti, když jsou v ní soustředěné a neodvádějme jejich pozornost k nějaké další aktivitě. Když se pozorně podíváme, zjistíme, že jejich aktivita je většinou systematická jako vědecká činnost. Objevují věci, které my už máme zažité a vnímáme je jako samozřejmost, ale oni ty věci zažívají poprvé v životě.
INSPIRUJÍCÍ PROSTŘEDÍ
Nepřerušovat objevování ale neznamená být zcela pasivní. Hodí se mít v zásobě nějaké další činnosti s vodou a pokud je potřeba, tak pomůcky na ně. Nebo můžeme vyjít z momentální situace a improvizovat z toho, co se právě děje. Každý rodič zná své dítě nejlépe, a tak určitě pozná, kdy je dítě činností nasyceno a je vhodné mu nabídnout další aktivitu. Nejlepší je se zeptat, zda chtějí ukázat něco dalšího. I když třeba ještě nemluví, signál dávají od narození i dříve.
Mezi přípravné plavecké dovednosti patří například následující věci, ale i jakékoliv další vodní radovánky a pokusy:
Poslední dvě jsou již klasické plavecké dovednosti. Na tomto seznamu je vidět, jak některé děti (i dospělí) potřebují ujít delší či kratší cestu, než k nim dojdou.